Column Bülent Ünlü; toegankelijkheid winkels mindervaliden

Column Bülent Ünlü; toegankelijkheid winkels mindervaliden

Bewustwording en plicht ondernemers 
Het VN-verdrag ‘Handicap’ trad in 2016 in werking met als doel de positie van mensen met een beperking te versterken. De Nederlandse overheid vindt het belangrijk dat mindervaliden ieder gebouw, dus ook bedrijfspanden en winkels, zonder enige moeite kunnen betreden. Daarom is in 2016 de wet Toegankelijkheid bedrijven en gebouwen aangenomen. Ondernemers zijn verplicht hun gebouw toegankelijk te maken voor mindervaliden met een rolstoel of rollator.

Ik denk dat toegankelijkheid vooral een kwestie is van bewustwording. Er is niets mis mee om af en toe letterlijk een signaal af te geven, om van je te laten horen. Geen ondernemer zegt ‘Ik wil jullie gehandicapten niet binnen.’ Helemaal niet! Het is meer een kwestie van ‘hoe dan?’ Daar kunnen spraakmakende voorbeelden juist heel goed bij helpen. Toegankelijkheid heeft ook een economisch voordeel. Het is geen altruïsme, maar levert juist regelrecht klanten op, zowel mensen in een rolstoel, als mensen met een visuele beperking. Zij gaan immers zelden in hun eentje naar restaurants of cafés. Dat doen ze met partner, kinderen, familie, vrienden. Als ondernemer doe je jezelf dus tekort als je niet investeert in toegankelijkheid.

Hoe ver zijn we in Nederland? Wat is er nodig om Nederland écht toegankelijk te maken?
Maar liefst 85% van de gebouwen in Nederland is niet rolstoelvriendelijk, bijvoorbeeld door een trap voor de deur of een te hoge drempel. Waarschijnlijk heeft u als ondernemer het zelf niet eens in de gaten, maar de kans bestaat dat uw winkel of bedrijfspand ook niet rolstoelvriendelijk is. Als dat het geval blijkt, kunt u een drempelhulp laten plaatsen, waarmee iedereen toegang heeft tot uw winkel. Met deze eenmalige investering trekt u meer klanten, dus ook mensen in een rolstoel, scootmobiel en met een rollator.

Houd ook rekening met manoeuvreerruimte in de winkel. Maak winkelpaden niet te smal, zodat iedereen zich gemakkelijk door uw zaak kan bewegen. Maak de balie niet te hoog of zorg in ieder geval voor een laag deel, waarmee de rolstoelgebruiker en het personeel elkaar goed kunnen zien. Gebruik eventueel een mobiel pinapparaat. Zo heeft in Londen bijna iedere winkel standaard opritjes en brede gangpaden. Ook is er bijna altijd een kassa beschikbaar waarbij het pinapparaat op rolstoelhoogte staat. En een bel bij de deur voor als men niet zelfstandig kan binnenkomen.

Ook een publiek toilet kan met eenvoudige aanpassingen toegankelijker worden gemaakt. Haal in gangen drempels weg of leg een drempelplaat. Kies een deur die breed genoeg is en makkelijk te openen. Plaats beugels aan weerszijden van het toilet en zorg dat toiletbenodigdheden binnen handbereik zijn. Laat klanten met een geleidehond toe tot uw pand, het is voor hen de enige mogelijkheid om te komen winkelen. Meestal merkt u weinig van een geleidehond, omdat deze goed is getraind en zijn baas doorgaans weet wat wel en niet kan.

Beter vindbaarheid met ‘app ongehinderd’
Ook levert het bouwen van een website volgens de toegankelijkheidsrichtlijnen voordelen op. Niet alleen voor de klanten, maar ook voor de ondernemer zelf. Daarmee wordt klanten niet alleen een prettige gebruikservaring geboden, maar worden ook meer mensen bereikt en is de vindbaarheid in zoekmachines beter. Met de app ‘Ongehinderd’ kunnen toegankelijke winkels in de buurt worden gevonden, onder meer in Barendrecht, Delft, Dordrecht, Ridderkerk, Schiedam, Vlaardingen en Rotterdam. Vrijwillige testers beoordelen locaties onder andere op de aanwezigheid van een drempel, toegankelijkheid van de route naar de entree en de aanwezigheid van een invalidentoilet.

Het moet mensen met een functiebeperking makkelijk worden gemaakt zo zelfstandig mogelijk aan onze samenleving deel te nemen en dus fijn te winkelen of naar cafés en restaurants te gaan. Vanuit het perspectief van volwaardig burgerschap. Alleen dan wordt onze samenleving echt mooier.

Bülent Ünlü
Gebiedscommisie Lid Rotterdam Centrum